Actualitat

CATEGORIES

Noticias
14 noviembre 2017

Entitats vs. Cooperatives: canviem?

Iniciem amb aquest podcast una sèrie d’entrevistes i xerrades adreçades a donar elements per a la millora de la gestió de les entitats de cooperació internacional, i per visibilitzar el suport que les finances ètiques i l’economia social els hi pot brindar. 

Cada cop és més palès l’ interès creixent de les entitats de cooperació per la possibilitat de transformar-se en cooperatives. Quan val la pena fer aquest pas? Què el motiva? És sempre efectiu? Cal canviar tota la entitat o és millor crear una cooperativa en paral·lel? Per a respondre a totes aquestes preguntes avui parlem amb en Jordi Valls (Hobest) i na Sònia Ros (Quepo) sobre les opcions que tenen les entitats del món de la cooperació per esdevenir cooperatives.

Segons en Jordi, la popularitat creixent de la forma de cooperativa entre les entitats es deu a que moltes entitats generen un volum d’activitat econòmica molt alt i que la forma jurídica de cooperativa permet assumir aquest volum d’activitat econòmica creixent sense renunciar als principis i valors. Al cap i a la fi una cooperativa és una empresa social, es a dir, una forma jurídica per a  realitzar una activitat econòmica compatible amb valors com ara la participació, la incidència social o la gestió democràtica, valors propis de la majoria d’entitats de cooperació.

Muntar una cooperativa és senzill, almenys pel que fa a l’apartat administratiu. Implica l’existència d’un mínim de dues persones associades en tant que treballadores i disposar d’almenys 3.000€ de capital social. Si bé la gestió econòmica és relativament més complexa que la d’una associació – bàsicament pel tema patrimonial propi de dur a terme una activitat econòmica- actualment hi ha molts recursos des de l’administració que donen un cop de mà, com per exemple aracoop.

A més ser una cooperativa té alguns avantatges: en ser bàsicament una empresa amb valors socials, des de l’administració s’ha volgut fomentar aquesta modalitat, amb el que les cooperatives disposen d’un programa específic de subvencions i assessorament, de la possibilitat de capitalitzar l’atur, o d’ajudes fiscals. Un cop fet el canvi, pel que fa a la capacitat de presentar-se a convocatòries de subvencions, donat que una cooperativa pot ser sense ànim de lucre, no és un problema i en tot cas dependrà sobretot de les bases de les convocatòries. A més la cooperativa pot abarcar la totalitat i fins i tot anar més enllà de l’objecte social de l’associació original.

Un punt crític a l’hora de plantejar-nos canviar cap a una cooperativa és el format dels espais de participació i com inclourem als socis i col·laboradores de l’entitat. Hi ha dues variants per a fer la transició: una és transformar la forma jurídica d’associació en cooperativa. L’altra és crear una cooperativa que funcioni en paral·lel a l’entitat. Entremig hi ha moltes variants, però cal tenir en compte que en una cooperativa el pes majoritari a l’hora de la presa de decisions sempre recaurà en els socis treballadors, amb el que caldrà que la forma final trobi un equilibri entre aquest fet i els espais de decisió que reservem a les persones  actualment associades però que no seran treballadores de la cooperativa.

L’experiència de la Fundació Quepo és il·lustrativa. La Sònia sosté que el repte no fou burocràtic ni de gestió, doncs són moltes les organitzacions i institucions que donen suport i acompanyament la creació de cooperatives, així que el procés no és excessivament complicat. Entre aquestes podem comptar amb la Comunificadora, organitzada pel labcoop.coop , o el comissionat d’ economia social i solidaria de Barcelona, a través de Barcelona Activa. Però en canvi la veritable dificultat fou afrontar la sostenibilitat econòmica i dimensionar el volum necessari de capitalització, la modalitat laboral amb la que entren els nous socis, etc.

Són tots aquests elements els que obliguen a una reflexió més complexa, i en realitat no son específics d’una cooperativa sinó que són inherents a qualsevol activitat econòmica que aspiri a la sostenibilitat. La clau es troba, doncs, en que és important “que totes les persones implicades tinguin en compte que el canvi implica passar de ser una organització no governamental a ser una empresa, i això la nova entitat-cooperativa s’ho ha de creure”.

Teniu cap dubte, comentari o preguntar a fer a les persones entrevistades? Si ho escriviu als comentaris d’aquest post us respondran el més aviat possible i podrem compartir la informació amb tothom. Moltes gràcies pel vostre interés.

https://fetscoopera.wordpress.com/2017/11/13/entitats-vs-cooperatives-canviem/